بستن منو
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۲

مسیر سایت

پورتال خبری > اخبار بانک و بانکداری > در طرح ملی بازار آهن آلات، بانک پاسارگاد عامل تسویه معاملات شد

در طرح ملی بازار آهن آلات، بانک پاسارگاد عامل تسویه معاملات شد

در طرح ملی بازار آهن آلات، بانک پاسارگاد عامل تسویه معاملات شد.

سامانه ملی بازار هوشمند آهن آلات ایران (بها) با مشارکت بانک پاسارگاد و طی مراسمی با حضور معاون توسعه فناوری اطلاعات و وزارت الکترونیکی وزارت صنعت، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و برخی از مدیران بانک پاسارگاد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بانک‌پاسارگاد، در این مراسم محمدصادق مفتح معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر و تشکر از بانک‌پاسارگاد به‌خاطر مشارکت و حمایت از این طرح گفت: بانک‌پاسارگاد به عنوان شخص ثالث و مورد اعتماد خریداران و فروشندگان در سامانه بها وارد و باعث شده در فضایی امن و بدون نگرانی معاملات و نقل و انتقالات تجاری انجام شود. وی با اشاره به بازار30 هزار میلیارد تومانی آهن‌آلات و فولاد در ایران ادامه داد: یک درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها در این بازار رقم چشمگیری می‌شود که با راه‌اندازی بازار هوشمند آهن‌آلات به این صرفه‌جویی دست پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی سه بازار فولاد، پتروشیمی و دارو را در اولویت خود قرار داده است، گفت: قصد داریم با راه‌اندازی سامانه‌های خرید و فروش الکترونیکی هزینه‌های مبادله در این سه بازار را کاهش دهیم.

مفتح افزود: با راه‌اندازی سامانه‌های خرید و فروش الکترونیکی در سه کالای یاد شده ایران از نظر تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات در منطقه غرب آسیا به رتبه نخست دست خواهد یافت.

همچنین در این مراسم دکتر قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد با اشاره به اینکه راه‌اندازی بازار هوشمند آهن‌آلات گامی در راستای شفافیت اطلاعات در بازار و مبارزه با پولشویی است، گفت: بانک پاسارگاد به عنوان بانک عامل تسویه معاملات الکترونیکی آهن و فولاد ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان را فراهم می‌کند. وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساسی بانک‌پاسارگاد از ابتدای تأسیس، سیستم کربنکینگ و خدمات بانکداری‌الکترونیک بود. امروز بانک‌پاسارگاد 2 سال است که توانسته توسط شرکت فناپ، سیستم کربنکینگ خود را عملیاتی کرده و پروازی را در ارایه خدمات بانکداری الکترونیک خود داشته‌باشد. مدیرعامل بانک‌پاسارگاد ادامه داد:بانک‌پاسارگاد اولین بانک در کشور است که موفق به راه‌اندازی بانکداری مجازی شده‌است و انواع خدمات الکترونیک مانند کارت مجازی، پرداخت امن پاسارگاد و ...را با امنیت بسیار بالا ارایه می‌کند. وی با اشاره به سامانه پرداخت امن پاسارگاد افزود: بانک پاسارگاد در سامانه پرداخت امن پاسارگاد هم به خریدار و هم به فروشنده اطمینان خاطر می‌دهد که این معامله در امنیت و اعتماد کامل انجام خواهدگرفت. در مدت 2 سالی که از ارایه این سامانه می‌گذرد استقبال بسیار خوبی از آن شده‌است به‌طوری‌که تنها در یکی از اپراتورهای ارتباطی ما 4 میلیون و 600 هزار عضو داریم. وی در خصوص سامانه ملی بازار هوشمند آهن آلات ایران (بها) خاطرنشان کرد: در این سامانه به دلیل صرفه‌جویی هایی که انجام می‌پذیرد، می‌تواند اثرات بسیار خوبی در داشتن یک زندگی پاک، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، جلوگیری از رفت‌وآمدهای بی‌مورد، صرفه‌جویی‌های اقتصادی، مبارزه با پولشویی، افرایش امنیت و همچنین کاهش قیمت‌ها داشته‌باشد.

در این مراسم بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اشاره به سهم یک درصدی ایران از تولید جهانی فولاد گفت: طرح‌های بسیاری نیز با همکاری شرکت میدکو و بانک‌پاسارگاد در دست طراحی و اجرا داریم که اگر همه این طرح‌ها به مرحله اجرا برسد ظرفیت تولید فولاد در ایران به حدود 40 میلیون تن خواهد رسید. وی ادامه داد: اگر به ظرفیت بالای 20 میلیون تن برسیم، یک صادرکننده مطلق خواهیم شد و اگر بخواهیم با این عنوان در بازار خارجی نفوذ پیدا کنیم لازمه آن عبور از بازارهای سنتی و فروش سنتی به سیستم‌های مدرن است. وی تصریح کرد: سامانه بها، یک سیستم برد-برد است و با شفافیت عملیات و کاهش هزینه‌های فروشنده و خریدار در نهایت قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت. وی در پایان با اشاره به اینکه بازار هوشمند آهن‌آلات متناقض با بورس کالا نیست، خاطرنشان کرد: در این بازار برخلاف بورس کالا خریداران می‌توانند مقادیر خرد آهن و فولاد را نیز خریداری کنند که چنین امکانی در بورس کالا وجود ندارد

میرعلی سیدی مدیر طرح ملی بها (بازارهوشمند آهن الات ایران) نیز درخصوص این طرح گفت: طرح ملی بها موجب تسهیل تجارت در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه داد و ستد الکترونیکی می شود. وی اضافه کرد: تعادل میان قیمت و هزینه تمام شده کالا، توزیع مناسب و جلوگیری از فعالیت واسطه های غیرضرروی ، دسترسی مناسب به اطلاعات بازار به شکل مدون، مستند و رسمی و کشف قیمت و امکان جستجو بین کالاهای مختلف از مهمترین مزایای طرح ملی بازار هوشمند آهن الات ایران است.سیدی گفت: عمده تمرکز در این سامانه الکترونیکی بر زنجیره تامین از مواد اولیه تا خرده فروشی آهن آلات است. وی گفت: در حال حاضر بیش از 170 تولیدکننده و مصرف کننده عضو این سامانه شدند.

سیدی ادامه داد: تأمین‌کنندگان، خریداران و توزیع کنندگان، دسترسی شفاف آسان به روز و دقیق نسبت به اطلاعات بازار آهن خواهند داشت و کانال‌های شفاهی ، تلفنی و مبتنی برنمابر و تبدیل به یک کانال حمل سریع و قابل دسترس در هر زمان فراهم خواهد شد. مدیر طرح ملی بها گفت: بهبود فضای کسب و کار و دریافت کالا و تامین پول در شرایط امن م‌مترین دستاورد این طرح است.

گفتنی است طرح بازار هوشمند آهن‌آلات با اهدافی نظیر حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار آهن و فولاد، دسترسی سریع خریداران و فروشندگان به اطلاعات بازار و کاهش هزینه‌های خرید و فروش آهن و فولاد راه‌اندازی شده است.

بانک پاسارگارد نیز به عنوان بانک عامل تسویه معاملات الکترونیکی در این سایت عمل خواهد کرد.


( 1 Vote )