بستن منو
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۳

مسیر سایت

پورتال خبری > اخبار صنعت بیمه > الزامی شدن بیمه حوادث منازل مسکونی

الزامی شدن بیمه حوادث منازل مسکونی

رایزنی با مجلس برای الزامی شدن بیمه حوادث منازل مسکونی


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، هجدهمین همایش ملی و چهاردهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با هدف کارآمدی مدیریت بیمه چالش ها و راهبردهای آن صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بیمه مرکزی و تعدادی از نمایندگان مجلس در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
سیدمحمد کریمی رئیس کل بیمه مرکزی در این همایش با اشاره به اینکه اقتصاد هر کشور دارای سه نهاد بزرگ و مهم و بزرگ است، اظهار داشت: بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه سه نهاد مذکور که در توسعه و اقتصادی هر کشور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.
وی در خصوص بازار سرمایه افزود: سرمایه‌گذاری در بخش‌های خرد و کلان، داخلی و خارجی می‌تواند علاوه بر تقویت بخش اقتصادی کشور جایگاه ویژه‌ای را در سطح دنیا برای کشورها برقرار کند.
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی البته در این مسیر سرمایه‌گذاری در بورس نیز علاوه بر افزایش اشتغال و درآمد ملی کشور تاثیر مطلوبی در کاهش مشکلات مردم جامعه دارد.
به عقیده این مقام مسئول در بیمه مرکزی دومین شاخص اقتصاد در کشور بازار پول است که این بازار در کشور خوشبختانه با ورود بانک‌های خصوصی، عرضه اوراق مشارکت، حضور فعال شرکت‌ها در بورس تا حد قابل توجهی تقویت یافته است.
وی در ادامه نکته بارز تقویت بازار پولی کشور مخصوصا سیستم بانکی را تقویت بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: حضور بانک‌های خصوصی و رقابت آنها با بانک‌های دولتی نه تنها باعث شده است که کسب و کار در این بازار رونق پیدا کند بلکه سرمایه‌گذاری در این بخش رشد مطلوبی یافته است.
وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه در مقایسه با دو نهاد مذکور رشد مطلوبی کسب نکرده گفت: با وجود آنکه بیمه نقش موثری در توسعه سرمایه‌گذاری، صنعت، کشاورزی، افزایش امید زندگی، توسعه فرهنگ اجتماعی و سلامت جامعه نقش بارزی دارد با این وجود به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و یا نبود مقررات مناسب نتوانسته است در مقایسه با بازار سرمایه و بازار پول وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی به آیین‌نامه‌های بیمه‌های زندگانی که در دستور کار شورای عالی بیمه قرار دارد اشاره کرد و افزود: بیمه مرکزی برای توسعه این صنعت به ویژه در بخش بیمه‌های زندگی آیین‌نامه‌ای را در دست بررسی دارد که در گام نخست افزایش سقف سن در بیمه عمر و برقراری مستمری را تدوین کرده است.
به گفته وی حتی اعلام کرده‌ایم برای توسعه فرهنگ بیمه 60 درصد بازار وجود دارد اما به جهت آنکه تمرکز بیشتر شرکت‌های بیمه بر بیمه‌های شخص ثالث بوده و تنوع محصول آنچنانی ارائه نمی‌شود هنوز از این 60 درصد استفاده چندانی نشده است.
کریمی ضمن بیان این مطلب که برای توسعه صنعت بیمه حتی در صدد بازنگری آیین‌نامه‌های تدوینی گذشته صنعت بیمه هستیم، گفت: با این بازنگری‌ها شرایط و سازوکارهای مناسب برای اهالی صنعت بیمه مهیا و امید می‌رود توسعه این صنعت بیش از پیش صورت گیرد.
وی در ادامه متذکر شد برای خدمت بیشتر مردم هدف توسعه بیمه مرکزی، توسعه بیمه‌های زندگی، کشاورزی، اعتباری، توسعه بازار پول و سرمایه در این صنعت است.

* عدم توجه مردم به بیمه‌های حوادث
کریمی در ادامه این همایش ضمن ابراز نگرانی از عدم توجه مردم به بیمه‌های حوادث اظهار داشت: نبود فرهنگ در جامعه باعث شده که مردم فقط بیمه را در خرید بیمه شخص ثالث ببینند در حالی که بیمه‌های حوادث و منازل مسکونی تا حد قابل توجهی همراستای بیمه شخص ثالث جوابگوی نیاز آنها است.
وی تصریح کرد: در این مسیر بیمه مرکزی به دنبال آن است تا بیمه‌های حوادث و منازل مسکونی را مانند بیمه‌های شخص ثالث اجباری کنند که در این راستا در حال رایزنی با نمایندگان مجلس و مسئولان مربوطه هستیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام این مطلب که در پایان سال جاری همایشی با پلیس راه، نیروی انتظامی، وزارت راه، وزارت بهداشت و نمایندگی‌های بیمه در سطح استان برای اتخاذ تصمیماتی در کاهش تصادفات رانندگی برگزار خواهد شد، گفت: حتی بیمه مرکزی درصدد انعقاد با تفاهم‌نامه‌ای با رئیس نظام مهندسی کشور است تا تدابیری را در خصوص بیمه منازل مسکونی شهروندان تهرانی انجام دهند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در برنامه پنجم توسعه تصمیمات مناسبی در خصوص صنعت بیمه اتخاذ شده است، گفت: امکان حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت بیمه تصمیم مناسبی است که امید می‌رود مسئولان صنعت بیمه با استقبال از این طرح اقدامات مناسب را انجام دهند.
کریمی در پایان به تمام شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها توصیه کرد: تا اقدامات مناسبی را در خصوص توسعه فرهنگ بیمه در جامعه انجام دهند.
وی معتقد است ارائه خدمات مناسب، سریع و با کیفیت به مردم و رعایت اصول مشتری‌مداری نه تنها توسعه صنعت بیمه در جامعه را بوجود می‌آورد، بلکه به توسعه اقتصاد کشور در منطقه منتهی می‌شود.


( 0 Votes )