بستن منو
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸

مسیر سایت

پورتال خبری > اخبار بیمه های عمر > آیین نامه جدید بیمه‌های زندگی و مستمری

آیین نامه جدید بیمه‌های زندگی و مستمری

آیین نامه جدید بیمه‌های زندگی و مستمری از اول بهمن اجرا می شود

با پایان یافتن بازنگری و اصلاح آیین نامه قدیمی بیمه‌های زندگی در شورای عالی بیمه، ‌آیین نامه تازه‌ای با عنوان آیین نامه بیمه‌های زندگی و مستمری جایگزین آن شد.

آیین نامه بیمه‌های زندگی و مستمری که در ۲۲ آذر ۱۳۹۰ در شورای عالی بیمه تصویب و در ۱۷ دی ماه توسط بیمه مرکزی ابلاغ شد، از اول بهمن ماه سال جاری جایگزین آیین نامه شماره ۱۳ و اصلاحات بعدی آن می‌شود و از این تاریخ موسسات بیمه مکلفند کلیه بیمه نامه‌های زندگی و مستمری خود را براساس مقررات این آیین نامه صادر کنند.
در آیین نامه شماره ۶۸ شورای عالی بیمه، بیمه‌های مستمری به عنوان نوع جدیدی از بیمه‌های زندگی به انواع بیمه‌های زندگی (شامل بیمه‌های خطر فوت، بیمه به شرط حیات و بیمه‌های مختلط) افزوده شده است.
در حالی که در بیمه‌های خطر فوت، شرکت بیمه تعهد می‌کند که در ازای پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذار در صورت فوت بیمه شده در مدت بیمه، ‌مبلغ بیمه سرمایه را به ذی نفع بیمه نامه بپردازد در بیمه به شرط حیات در صورت زنده بودن بیمه شده در پایان مدت بیمه، مبلغ بیمه به ذی نفع پرداخت می‌شود در بیمه‌های مختلط پرداخت مبلغ سرمایه در هر دو صورت فوت و یا زنده بودن بیمه شده در پایان مدت بیمه پیش بینی شده است اما در بیمه مستمری بیمه گر تعهد می‌کند که مبلغ بیمه را به صورت مستمری تا یک مدت معین و یا در زمان حیات بیمه شده به ذی نفع بیمه نامه بپردازد.
براساس مفاد فصل دوم آیین نامه جدید بیمه‌های زندگی ومستمری، شرکت‌های بیمه قبل از صدور بیمه نامه انفرادی دارای پوشش خطر فوت، از طریق پرسش نامه و یا معاینه پزشکی وضعیت سلامت بیمه شده را مشخص و به تناسب آن حق بیمه تعیین می‌کنند همچنین هر‌گاه مبلغ بیمه برای خطر فوت در بیمه عمر انفرادی برای یک نفر از دو میلیارد ریال و دویست میلیون تومان بیشتر باشد موسسات بیمه باید پس از جلب نظر بیمه مرکزی به صدور بیمه نامه مبادرت نمایند و بیمه مرکزی می‌تواند حداکثر مبلغ بیمه مذکور را سالانه تغییر دهد.
در حالی که در جدول زندگی منضم به آیین نامه قبلی بیمه‌های زندگی، سقف سنی برای بیمه‌های زندگی تا ۷۵ سال محاسبه شده بود جدول جدید احتمال زندگی تا ۱۰۶ سالگی را محاسبه و به این ترتیب دست شرکت‌های بیمه را برای ارائه پوشش‌های بیمه زندگی و مستمری برای سنین بالا‌تر از ۷۵سالگی باز گذاشته است.
این آیین نامه در هشت فصل شامل ۳۶ ماده و ۱۷ تبصره تدوین و در فصل‌های مختلف آن، میانی محاسبه نرخ حق بیمه، حداکثر هزینه کارمزد قابل اعمال در حق بیمه برای انواع بیمه‌های زندگی، مشارکت بیمه گذاران در منافع بیمه‌های زندگی، ‌حقوق بیمه گذاران نسبت به ذخیره ریاضی بیمه نامه و مقررات مربوط به نحوه تنظیم و تفکیک حساب معاملات بیمه‌های زندگی بیمه اتکایی اجباری و اختیاری در بیمه‌های زندگی مشخص شده است.

منبع


( 1 Vote )