بستن منو
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵

مسیر سایت

پورتال خبری > خبر و اخبار بیمه پاسارگاد > بیمه پاسارگاد در آستانه ورود به فرابورس

بیمه پاسارگاد در آستانه ورود به فرابورس

گفت و گو ویژه با مدیرعامل بیمه پاسارگاد در آستانه ورود به فرابورس

در پی درج نماد شرکت بیمه پاسارگاد در بازار فرابورس ایران، به گفته مصطفی امید قائمی مدیر عامل فرابورس، نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد به دلیل برخوردار بودن از درصد سهام شناور مناسب و وجود سهامداران متعدد، در روز شنبه ، دوم اردیبهشت ماه سال جاری در بازار اول فرابورس باز خواهد شد. شرکت بيمه پاسارگاد از ابتداي سال گذشته متعاقب ورود بانك پاسارگاد به بورس براي ورود به بازار سرمايه برنامه ريزي کرده و نهایتاً در دی ماه سال ۱۳۹۰ این شرکت با نماد «بپاس» و سرمایه ۶۳۰ میلیارد ریال در بازار اول فرابورس پذیرفته شد.

به مناسبت گشایش نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد در فرابورس در روز شنبه ۲ اردیبهشت ماه و همچنین برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه سال جاری ، درخصوص عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد گفت و گویی را با معصوم ضمیری، مدیرعامل این شرکت انجام داده ایم، که مشروح آن در ادامه می آید:

* با توجه به گذشت ۵ سال از فعالیت بیمه پاسارگاد، مختصری از نحوه تاسیس و اهداف کلی این شرکت بیان فرمایید:

بیمه پاسارگاد با هدف انجام عمليات بيمه اي در انواع رشته هاي بيمه زندگي و غير زندگي و کسب سود متوازن و همسو با مصالح و منافع ملی توسط گروه مالی پاسارگاد تأسیس شد. این شرکت در هجدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و پس از طی تشریفات لازم در روز بیست و نهم بهمن ماه همان سال ، پروانه فعالیت خـود را در کلیه رشته های بیمه ای از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود و در اولین روز اسفند ماه سال ۱۳۸۵ با صدور نخستین بیمه نامه ، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. شرکت توانست در آبان ماه سال ۱۳۸۶ مجوز قبولی اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی را نیز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کند و با صدور اولین گواهی قبولی ، فعالیت خود را در این بخش آغاز نماید.

* لطفاً در خصوص سرمایه شرکت توضیحاتی را ارائه فرمایید:

شرکت با سرمایه اولیه ۴۵۰ میلیارد ریال که۵۰ درصد آن پرداخت شده بود آغاز به کار کرده و طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ معادل ۵۰ درصد دیگر از ارزش اسمی سهام از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین گردید.

در شهريور ماه سال ۱۳۸۹ با برگزاري مجمع عمومي فوق العاده، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به ۶۳۰ میلیارد ریال به تصویب رسید و طی ۲ مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران محقق شد.

* هر ساله مجامع عمومی شرکت بیمه پاسارگاد با بالاترین حضور سهامداران برگزار می شود، لطفاً در خصوص ترکیب سهامداران اصلی شرکت توضیح دهید :



در حال حاضر شرکت بیمه پاسارگاد دارای ۲۶۷۴ سهامدار می باشد و بانک پاسارگاد با داشتن ۲۰ درصد سرمایه ، سهامدار اصلی شرکت محسوب می شود. شرکت های سرمایه گذاری پارس حافظ، مدبران تجارت ایرانیان، سرمایه گذاری سامان مجد، سرمایه گذاری صنعت و معدن، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر سهامداران بیمه پاسارگاد را تشکیل می دهند.

* وضعیت تولید ، ترکیب پرتفوی و عملکرد بیمه پاسارگاد را چگونه ارزیابی می نمایید:

اگر نگاهی گذرا به رشد تولید شرکت در سال های گذشته داشته باشیم مشاهده می شود در سال ۱۳۸۶ تولید شرکت رقم ۱۳۵ر۹۸ میلیون ریال بوده که در سال ۱۳۸۷ به ۴۰۱ر۲۵۱ میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین شاهد افزایش تولید از ۳۹۱ر۴۸۵ میلیون ریال در سال ۱۳۸۸ به ۷۵۱ر۰۴۲ر۱ میلیون ریال در سال ۱۳۸۹بودیم که معادل ۱۱۴/۸ درصد رشد را نشان می دهد. تولید شرکت در سال ۱۳۹۰معادل ۱۹۱ر۷۳۱ر۱ میلیون ریال است که ۶۶ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می دهد. از مبلغ مذکور ۱۷۲ر۶۹۹ر۱ میلیون ریال مربوط به صدور ۲۶۲ر۴۳۲ فقره بیمهنامه مستقیم و مبلغ ۰۱۹ر۳۲ میلیون ریال مربوط به قبولی های اتکایی میباشد .

بیمه پاسارگاد از طریق حضور در بازارهای جدید ، بررسی و انتخاب ریسک های پیشنهادی براساس اصول بیمه گری و مدیریت ریسک و حضور فعال در انواع رشته های بیمه ای با اتکا به تجارب مدیریتی و فنی مدیران و کارشناسان شرکت توانسته است سهم خود را از بازار بیمه کشور از حدود ۱/۷۷ درصد در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۲ درصد در سال ۱۳۹۰ ارتقاء دهد.

همچنین بر اساس آمار ترکیب پرتفوی شرکت ۳۹/۹ درصد پرتفوي مربوط به بيمه‌هاي اتومبيل،۳۹درصد اشخاص، ۶/۲ درصد آتش سوزي،۳/۷ درصد باربري ، ۵/۷ درصد مسووليت و ۵/۵ درصد مهندسي، انرژی و سایر بیمه ها است. ضريب خسارت شركت نیز در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۰/۵ درصد بوده است.

بر اساس عملکرد سال مالی ۱۳۹۰ و صورت های مالی ارائه شده، عایدی هر سهم (EPS) مبلغ ۳۵۸/۵۷ ریال می باشد که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین مبلغ ۲۵۰ریال به عنوان سود نقدی (DPS) از طرف هیأت مدیره به مجمع عمومی پیشنهاد شده است.

* سرمایه گذاری های انجام شده و در دست اقدام شرکت برای سهامداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، فعالیت های سرمایه گذاری شرکت را تشریح نمایید:


بیمه پاسارگاد با استفاده از منابع مربوط به ذخایر فنی، ارزش ویژه و سایر منابع مالی خود و با رعایت مفاد آئین نامه شماره ۶۰ مصوب شورای عالی بیمه، تا پایان سال ۱۳۹۰ بیش از ۰۰۰ر۵۰۵ر۱ میلیون ریال سرمایه گذاری در زمینه سپرده های بانکی ارزی و ریالی ، سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی و پروژه های ساختمانی نموده است. توضیح این نکته ضروری است که در سرمایه گذاریهای انجام شده حفظ منافع بیمه گذاران و سهامداران ، پرهیز از سوداگری در سرمایه گذاریها، استفاده مطلوب از ظرفیتهای سرمایه گذاری در گروه مالی پاسارگاد و کسب سود متعارف با حداقل ریسک ممکن مورد توجه ویژه قرار داشته است.

* با توجه به گذشت ۵ سال ازفعالیت بیمه پاسارگاد عملکرد این شرکت را در دوره ۵ ساله چگونه ارزیابی می کنید:

همانطور که می دانید بیمه پاسارگاد براساس یک برنامه تجاری مشخص که درآن اهداف و چشم انداز شرکت تدوین شده بود، فعالیت خود را آغازکرد. اگر بخواهیم عملکرد شرکت را نسبت به این برنامه ارزیابی کنیم باید بگویم فعالیت های شرکت فراتر از برنامه پیش بینی شده است .

از اصلی ترین اهداف بیمه پاسارگاد در برنامه تجاری خود، توسعه بیمه های عمر ، عرضه خدمات مشترک بیمه و بانک ، توسعه شبکه فروش و عرضه محصولات جدید به بازار بیمه کشور می باشد که در ۵ سال گذشته برای اجرای اولیه تمام محورهای تعیین شده اقدامات موثری انجام گرفت به طوری که حاصل تلاش این پنج سال، عرضه بیش از۱۹۲۰۰۰ بیمه نامه "عمر و تامین آتیه" به بازاراست که با استقبال و مقبولیت خوبی روبه روشده است.

اولویت بعدی در برنامه شرکت عرضه خدمات مشترک بیمه و بانک بود، اولین قدم با ارائه بیمه حادثه به سپرده گذاران بانک پاسارگاد برداشته شد که با استقبال مشتریان بانک مواجه گردید ؛ پس از ۳ ماه علاوه برآن بیمه نامه آتش سوزی منازل مسکونی برای همین گروه به اجرا درآمد اکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ازسپرده گذاران بانک پاسارگاد تحت پوشش بیمه حادثه قرار دارند و منزل مسکونی آنان تحت پوشش بیمه آتش سوزی می باشد.

ارایه خدمات نوین بیمه ای درتوسعه همکاری ها ی بانک و بیمه با ارایه طرحی درسال ۱۳۸۹ ادامه یافت ، به موجب این طرح سپرده گذاران بانک براساس مبلغ سپرده آنان به ۶ گروه تقسیم شده و هر گروه متناسب با میزان سپرده، تحت پوشش بیمه هزینه های بیمارستانی قرارگرفتند. این بیمه نامه با هزینه بانک پاسارگاد اجرایی شد که درنوع خود طرحی موفق و منحصر به فرد بوده است.

در پایان سال ۱۳۹۰ تعداد شعب بیمه پاسارگاد به ۵۳ شعبه و تعداد نمایندگان آن به بیش از۲۳۸۰ نماینده رسیده است که برخی از نمایندگان در کلیه رشته های بیمه ای و برخی به صورت تخصصی در امر فروش بیمه های عمر و تامین آتیه فعالیت دارند.

*مختصری از اهداف برنامه ۵ ساله دوم بیمه پاسارگاد را اعلام نمایید:

یکی از سیاست های بیمه پاسارگاد درانجام فعالیت های خود ، داشتن برنامه بلند مدت (۵ ساله) و در چارچوب آن برنامه سالانه است. با استفاده از تجربیات قبلی، در سال ۱۳۹۰ تدوین برنامه ۵ ساله دوم شرکت برای سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ با عنوان "پاسارگاد ۹۵" انجام پذیرفت. در این برنامه اهداف کیفی و کمی مشخص و برنامه هایی برای بخش های مختلف تولید حق بیمه ، پرداخت خسارات، امور مالی و اداری، ساختار سازمانی ، سیستم های عملیاتی و اطلاعاتی و شبکه فروش تعریف شده است.

* بیمه پاسارگاد با عنوان بیمه برتر در صنعت بیمه کشور حضور دارد، در مورد افتخارات کسب شده شرکت توضیحاتی ارائه فرمایید:

در اجرای طرح تحول صنعت بیمه کشور و تغییر نظارت تعرفه ای به نظارت مالی ، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبادرت به ارزیابی و رتبه بندی عملکرد شرکت های بیمه برای سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ نمود. بیمه پاسارگاد در اولین دوره ارزیابی ، رتبه برتر را در میان کلیه شرکت های بیمه غیر دولتی وقت کسب نمود و در دومین ارزیابی انجام شده برای عملکرد سال ۱۳۸۸ مجدداً توانست جایگاه برتر را از ابعاد مالی و توانائی ایفای تعهدات، در میان کلیه شرکت های بیمه به دست آورد.

همچنین در فهرست شرکت های برتر که توسط سازمان مدیریت صنعتی برای عملکرد سال ۱۳۸۹ شرکت ها صورت گرفته، بیمه پاسارگاد با کسب رتبه ۲۰۶ و با ۱۱۴ پله صعود در فهرست ۵ شرکت دارای رشد سریع قرار گرفت.


( 2 Votes )