بستن منو
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۶

مسیر سایت

پورتال خبری > اخبار صنعت بیمه > دیه در سال 94 با افزایش 10 دردصدی و کمتر از تورم

دیه در سال 94 با افزایش 10 دردصدی و کمتر از تورم

رییس قوه قضاییه قیمت دیه کامل در سال 1394 خورشیدی را 165 میلیون تومان و ديه ماه های حرام برابر با دو ميليارد و دويست ميليون ريال (معادل 220 ميليون تومان) اعلام کرد.

بیمه مرکزی هم خبر داده است به زودی نرخ حق بیمه شخص ثالث بر مبنای نرخ دیه جدید را اعلام خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه آیت الله آملی لاریجانی در نامه ای نرخ دیه درسال 94 برای ماه های غیر حرام را 165 میلیون تومان تعیین کرد و نرخ جدید را به تمام زیرمجموعه های قضایی، بیمه و انتظامی ابلاغ کرد. نرخی که گمانه زنی ها درباره آن از حدود دو ماه پیش شروع شده بود و بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند باتوجه به کاهش شدید نرخ تورم در کشور و رسیدن آن به 17 درصد، شاهد افزایش چندانی در نرخ دیه برای سال 94 نباشند.

شرح خبر:
به گزارش بیمه پاسارگاد و طبق اعلام روابط عمومی قوه قضاییه بر اساس بخشنامه آیت الله آملی لاریجانی به واحد های قضایی ودادسراهای سراسر کشور قیمت دیه کامل از ابتدای امسال یک میلیارد و 650 میلیون ریال تعیین شد.
این تصمیم در اجرای ماده 549 قانون مجازات اسلامی  مصوب 1392 گرفته شده است.

به این ترتیب نرخ دیه در سال جدید کمتر از نرخ تورم و تنها 10 درصد بیشتر از سال گذشته افزایش یافته است. بیمه مرکزی ایران به زودی پس از تصمیم گیری های نهایی جدول جدید حق بیمه سالیانه بیمه شخص ثالث انواع وسیله نقلیه را اعلام خواهد کرد و پس از آن دارندگان بیمه نامه می توانند برای گرفتن الحاقیه شخص ثالث اقدام کنند.
گفتی است سال 93 در پی افزایش 31/6 درصدی دیه از سوی قوه قضاییه، بیمه مرکزی، حق بیمه شخص ثالث خودروها را با حداکثر24 درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین و ابلاغ کرده بود.

بر اساس ماده 297 قانون مجازات اسلامی، دیه مرد مسلمان معادل قیمت 100 شتر یا 200 گاو، 1000 گوسفند،200 دست لباس سالم از حله های یمن، 1000دینار مسکوک سالم و غیره مغشوش و هر دینار معادل 1 مثقال شرعی طلا به وزن 18 نخود یا 10 هزار درهم مسکوک سالم و غیره مغشوش که هر درهم به وزن 6/12 نخود نقره باشد، است.
البته در بین این معیار ها چند سالی است معیار محاصبه نرخ دیه قیمت شتر در کشور در نظر گرفته می شود.

*ماه های حرام شامل:رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم می‌شوند که جنگ و نبرد در آن ها حرام مي باشد.

گفتنی است که اولین ماه حرام امسال از 31 فروردین پیش رو آغاز خواهد شد.


( 0 Votes )