بستن منو
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰

مسیر سایت

پورتال خبری > اخبار صنعت بیمه > صنعت بيمه بيش از 25 درصد رشد يافت

صنعت بيمه بيش از 25 درصد رشد يافت


رييس كل بيمه مركزی جمهوری اسلامی ايران صبح امروز در يك نشست خبري از رشد بيش از 25 درصدي صنعت بيمه در سال 1389 خبر داد و اعلام كرد حق بيمه توليدي در كشور در سال گذشته به حدود 59 هزار ميليارد ريال رسيده كه اين رشد نشان مي دهد صنعت بيمه با شتاب بي مانندي در مسير توسعه حركت مي كند.
دكتر جواد فرشباف ماهريان در نخستين نشست رسانه اي ضمن بيان اين مطلب از راه اندازي يك شركت بيمه الكترونيكي در آينده نزديك خبر داد و افزود: بر اساس مصوبات شوراي عالي بيمه در سال گذشته نظام دستوري قيمت گذاري در صنعت بيمه كشور كنار گذاشته شد و تعيين نرخ در اكثر رشته هاي بيمه اي به هيات مديره شركت هاي بيمه اي واگذار شد.
بازار مشترك اتكايي بيمه و بورس
رئيس كل بيمه مركزي گفت : بزودي بانك اطلاعات بيمه اي بصورت الكترونيكي به منظور ترويج فرهنگ استفاده از ابزارهاي الكترونيكي در صدور بيمه نامه ها به اجرا در خواهد ُآمد و همزمان با آن بيمه مركزي سعي در ايجاد نظارت الكترونيكي بر عملكرد شركت هاي بيمه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي بيمه مركزي ،دكتر جواد فرشباف ماهريان رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با بيان اين مطلب گفت:توسعه كاربرد فناوري اطلاعات در صنعت بيمه و جابجايي اطلاعات براساس آن يكي از اهدافي بود كه در بيمه مركزي پيگيري و بزودي تحقق پيدا مي كند.
وي با اشاره به حضوري بودن صنعت بيمه در كشور افزود:بخش زيادي از فعاليت هاي بيمه اي در حال حاضر بصورت حضوري در كشور انجام مي شود كه براي غير حضوري كردن آن نيازمند سازوكارهاي الكترونيكي هستيم كه شرايط آن فراهم شده است.
وي ابراز اميدواري كرد: تا پایان سال جاری اولین مجوز تاسیس شرکت بیمه الکترونیکی به متقاضی تاسیس این شرکت ارائه خواهد شد و بر این اساس بیمه کاملا مجازی در صنعت بیمه کشور تشکیل خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تشکیل بازار مشترک اتکایی بیمه و بورس افزود: همچنین حساب ویژه تحریم با کمک خاص دولت نیز ایجاد شده است.
فرشباف با بیان اینکه حساب ویژه تحریم با پشتوانه دولت ایجاد شده است، عنوان کرد: سرمایه گذاران بورس مي توانند در بازار مشترک اتکایی ریسک بیمه را خریداری کنند.وي افزود: در سال جاري با همکاری بورس ریسک صنعت بیمه به بازار سرمایه منتقل خواهد شد.
حذف نظام قيمت گذاري تعرفه اي
رئيس كل بيمه مركزي در ادامه گفت: مسير تحول در صنعت بيمه با آزادسازي نرخ تعرفه ها در سال گذشته كه با تدوين دستور العمل هاي شوراي عالي بيمه محقق شد باعث شد نظام دستوري نرخ گذاري از صنعت بيمه رخت بربندد.وي عنوان كرد:اين امر در كشورهاي پيشرفته بيش از 10 سال به طول انجاميد اما در ايران در طول يك سال مقررات مربوط به تعرفه ها كنار گذاشته شد و نرخ حق بيمه ها در بازار رقابتي تعيين و به بيمه گذار ارائه شد كه يكي از دستاوردهاي مهم صنعت بيمه بشمار مي ايد.
وي با اشاره به اینکه بر اساس اصلاح نظام تعرفه ای قرار بود در 5 سال این برنامه اجرایی شود، افزود: در دو سال اول بحث کنار گذاشتن تعرفه های دستوری از صنعت بیمه در دو سال دوم استقرار نظام نظارت مالی و در سال پنجم اصلاح نهایی آئین نامه ها و استقرار نظام تعرفه ای در دستور کار است.
وي با اشاره به ثمرات ازادسازي تعرفه ها براي صنعت بيمه اظهار كرد: حق بيمه هاي توليدي در سال 89 نسبت به سال پيش از ان 25 در صد افزايش يافت.
وی ادامه داد: اگر در این بخش بیمه شخص ثالث را کنار بگذاریم که حالت اجباری نیز دارد، میانگین قیمت در صنعت بیمه غیر از بیمه اتومبیل حداقل 30 درصد كاهش یافته است؛ بنابراین با احتساب 30 درصد مذکور و 25.2 درصد رشد حق بیمه ها در سایر بیمه ها با رشد 55 درصدی مواجه شده ایم.
به گفته وي ،ميانگين كاهش نرخ ها در صنعت بيمه به غير از بيمه هاي اتومبيل 30 درصد برآورد شده است كه اين ميزان درخصوص بيمه باربري به 70 درصد كاهش پس از ازادسازي رسيده است.
فرشباف متذكر شد:حذف تعرفه ها با استقبال كم نظير مردم و فعالان اقتصادي همراه بود بطوري كه با كاهش يافتن قيمت ها ضريب نفوذ بيمه افزايش پيدا كرد كه تبعات مثبت ان بر اقتصاد كشور متعاقبا نمايان خواهد شد.
فرشباف ماهریان با اشاره به شاخصهای انحصار و تمرکز که در محاسبات رقابتی کردن صنعت بیمه محاسبه می شود، گفت: شاخص انحصار با از بین رفتن نظام تعرفه ای از 10 هزار به 2 هزار و 200 کاهش یافته كه تا پایان برنامه اصلاح نظام تعرفه ای به رقم 1800خواهد رسيدکه این امر نشان دهنده ایجاد یک بازار رقابتی در صنعت بیمه خواهد بود.
افزايش ظرفيت اتكايي در كشور
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص پوششهای اتکایی در صنعت بیمه کشور عنوان کرد: با افزايش تحریمهاي بين المللي که صنعت بیمه را نيز مورد هدف نیز قرار داده بود، انتظار مي رفت که هیچ گونه فعالیت اقتصادی در کشور صورت نگیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه پیش از این بیمه های اتکایی توسط اروپائي ها در ايران صادر می شد، این انتظار توسط تحریم کنندگان ایران وجود داشت که این پوششهای اتکایی اعمال نشود، زیرا بیش از 67 درصد بیمه های اتکایی کشور به خارج از کشور واگذار می شد.
فرشباف ماهریان با بیان اینکه تحریم کنندگان صنعت بیمه تصور می کردند که امکان پوشش چنین ظرفیتی در کشور وجود ندارد، افزود: با مدیریت اعمال شده و حمایت دولت توانستیم بازار بزرگ اتکایی این کشور را با نگهداری این نوع پوشش در کشور داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته هیچ فعالیت اقتصادی بدون پوشش اتکایی در کشور وجود نداشت افزود: علاوه بر ایجاد ظرفیت در کشور و تشکیل بازار مشترک اتکایی از لحاظ اقتصادی حداقل 115 میلیون دلار حق بیمه در کشور باقی ماند و از قبل این گونه پوششها و تشکیل بازار مشترک اتکایی در کشور 20 میلیون دلار برای دولت ذخیره سازی شد.
نهاد جديد ارزيابي خسارت با مجوز بيمه مركزي راه اندازي مي شود
رئیس شورای عالی صنعت بیمه گفت: از ابتداي مهرماه سال 90 ارزیابان خسارت کار خود را آغاز خواهند کرد و مجوز ارزیابی شرکت های بیمه سلب خواهد شد.
وي همچنين از از ایجاد حداقل 130 میلیون دلار ظرفیت در بخش بیمه آتش سوزی و 100 میلیون دلار در بخش بیمه مهندسی خبر داد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بیمه ایجاد یک نهاد ویژه به نام ارزیابان خسارت به تصويب رسيد.
اوافزود: بنابراین مصوبه قرار است که ارزیابی خسارت در صنعت بیمه توسط این نهاد جدیدالتاسیس با مجوز بیمه مرکزی صورت گیرد، البته پیش از این بر اساس مصوبه ای در سال 83 ارزیابی خسارت توسط شرکت های بیمه و با تایید ارزیابان خسارت ارزیابی می شد اما مکانیزم مذکور تغییر یافت؛ و ارزیابی خسارت به ارزیابان خسارت محول خواهد شد.
به گفته وي یکی از چالشهای مردمی در رسیدگی به خسارت واقعی، نبودن پوششهاي بيمه اي است.وی ادامه داد: اگر تا زمان مذکور نهاد ویژه ارزیابان خسارت تعیین نشود با تعیین بیمه مرکزی کسانی که در شرکتهای بیمه کار ارزیابی خسارت را انجام می دهند می توانند با مجوز بیمه مرکزی به کار خود ادامه دهند.
راه اندازي هلدينگ براي خسارت هاي بيمه اتومبيل
فرشبف ماهريان گفت: در بخش خسارتهای بیمه اتومبیل به شکل سازمان یافته یک هلدینگ راه اندازی می شود تا برای مناطق مختلف کشور گروه هایی به صورت سازمان یافته به منظور ارزیابی خسارت سر صحنه اعزام شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه سیستم نظارت مالی را در شرکتهای بیمه بر اساس نتایج حاصل از مطالعات راه اندازی خواهیم کرد، افزود: امسال مدیریت دانش و حرفه ای را در صنعت بیمه کشور ترغیب خواهیم کرد.
فرشباف از استقرار پایگاه فراگیر اطلاع رسانی و گسترش باشگاه بیمه نویسان،خبر داد و گفت: در تاریخ 19 و 20 اردیبهشت ماه سالجاری در تهران همایش بیمه الكترونيكي به منظور توسعه زیر ساختها و توسعه فضای کسب و کار کار الکترونیکی برگزار خواهد شد.


( 1 Vote )